Dodaj Ofertę Kupna
Strona Główna > Centrum Wiedzy > Porady ekspertów
Bezpieczny import w 3 krokach: podstawowe reguły gry (KROK III)
2018-05-07 14:00:00
Źródło: www.bigchina.pl
Paulina Kiełbus-Jania Prezes Zarządu BigChina Sp. z o.o. Specjalista ds. handlu z Chinami Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dziennikarz, politolog, przedsiębiorca, ekspert w dziedzinie importu z Chin. Od 2009 roku Prezes Zarządu Spółki BigChina, której celem jest wsparcie biznesu na linii Polska-Chiny. Współtworzy pierwszy i największy w Polsce serwis b2b dla importerów z Chin - BigChina.pl. Odpowiedzialna za rozwój BigChina w zakresie świadczenia usług zabezpieczających interesy polskich firm w relacjach z chińskim kontrahentami. Praktyk w dziedzinie biznesu z Chinami. Posiada szerokie doświadczenie w imporcie z Chin oraz kontaktach z chińskimi partnerami. Nadzoruje realizację zleceń importowych dla klientów BigChina. Pełni także funkcję doradcy w relacjach handlowych kilkudziesięciu polskich firm prowadzących interesy z Państwem Środka. Od 2010 roku dzieli się swoją wiedzą w ramach prowadzonych prelekcji, szkoleń i konferencji branżowych, a także publikacji i opinii udzielanych na łamach mediów. Szkolenia opiera na połączeniu praktyki zawodowej z osobistymi doświadczeniami rynku chińskiego. Misja: uświadamiać polskich przedsiębiorców, że handel z Chinami to ciekawy i dochodowy rodzaj biznesu, pod warunkiem jednak, że podchodzimy do niego z głową.

Artykuły tego autora

Czy istnieje recepta na udany biznes z Chinami? Nie ma określonego wzoru, przepisu czy magicznego zaklęcia gwarantującego sukces w imporcie z Chin. Istnieje jednakże klucz do rozpoczęcia całego procesu tak, aby szansa na powodzenie biznesu była jak największa. Tym kluczem jest - wiedza.

Najczęściej to właśnie jej brak czy ignorancja prowadzą do błędów, których konsekwencje, budują często mylne wyobrażanie na temat prowadzenia interesów z Chińczykami, a przy tym także niewłaściwy nieco obraz samych Chińczyków.
 
Etykieta „made in China” oznacza wyłącznie „wyprodukowano w Chinach”, nie określa ona jakości produktu. Ta zależy w głównej mierze od importera, jego wymagań i wytycznych względem produkcji. Oferowana przez chińskich dostawców cena jest wypadkową wielu czynników, w tym przede wszystkim jakości oczekiwanej przez kupującego.

Chiny jawią się jako wyjątkowo trudny rynek. Niewątpliwą barierą dla polskiego biznesu jest kultura i system regulacji w tym kraju. Handel z Chinami, tak jak każdy handel międzynarodowy, to dziedzina, w której ze szczególnym nasileniem  pojawiają się różne rodzaje ryzyka, począwszy od ryzyka związanego z powstawaniem sytuacji losowych, a skończywszy na ryzyku wyboru nieuczciwego kontrahenta. Nie można całkowicie wyeliminować ryzyka związanego z importem z Chin, można je natomiast krok po kroku minimalizować.

KROK I: ODPOWIEDNIE PRZYGOTOWANIE IMPORTU >>

KROK II: SELEKCJA, czyli KTÓREGO DOSTAWCĘ WYBRAĆ?
część I: GDZIE I JAK SZUKAĆ? >>

część II: WYBÓR WŁAŚCIWEGO PARTNERA >>

KROK III: MINIMALIZACJA RYZYKA W IMPORCIE Z CHIN  - JAK SIĘ ZABEZPIECZYĆ?

Decydując się na import z Chin, musimy pamiętać, że Internet, dający nam tak łatwy dostęp do światowych katalogów b2b, daje również groźne w handlu poczucie anonimowości, wykorzystywane przez nieuczciwych kontrahentów. Oszukiwanie naiwnych ludzi Zachodu, chcących kupować tanio w Chinach to objęta przez wielu Chińczyków ścieżka rozwoju zawodowego. Nie można całkowicie wyeliminować ryzyka związanego z wyborem producenta, można je natomiast zminimalizować poprzez pozyskanie o nim odpowiednich informacji.

1. WERYFIKACJA KONTRAHENTA, czyli na co warto zwrócić uwagę?

Strona internetowa to pierwszy krok do eliminacji oszustów. Jeżeli strona www eksportera sugeruje płatność wyłącznie albo głównie Western Union (niebezpieczna forma płatności), w dziale „Kontakt” nie posiada dokładnych danych kontaktowych, prezentuje atrakcyjne produkty w bardzo niskich cenach (Chińczycy nie mają zwyczaju podawać przed otrzymaniem zapytania), podaje, że cena za przesyłkę wliczona jest w cenę produktu (uczciwi dostawcy robią to rzadko), ma w ofercie dużą liczbę produktów markowych (jak buty Nike czy konsole Playstation), to bardzo prawdopodobne, że trafiliśmy na oszusta.
Więcej: Jak sprawdzić chińską fabrykę przez internet >> 

Warto zwrócić także uwagę na pochodzenie e-maila - wskazana domena firmowa, nie prywatna. Należy sprawdzić osobę kontaktową - jaką funkcję pełni i jakie ma kompetencje. Zwrócić uwagę na doświadczenie dostawcy w eksporcie do Europy, a także sprawdzić dokumenty firmy w zakresie ich oryginalności i aktualności, zweryfikować dane bankowe, certyfikaty. warto także upewnić się czy potencjalny eksporter nie widnieje na Czarnej liście eksporterów w  serwisie Bigchina.pl. 

Weryfikacja na własną rękę dla niedoświadczonego importera jest dość trudna. W przypadku braku czasu lub wiedzy, bądź w sytuacji, kiedy pomimo własnego sprawdzenia któraś z wymienionych kwestii nadal budzi wątpliwości, należy skorzystać z pomocy specjalistów. Raporty weryfikacyjne dostarczane przez firmy pośredniczące są bardzo pomocne przy ocenie i wyborze właściwego dostawcy. Weryfikacji można dokonać w różnym zakresie w zależności od tego, ile na taką weryfikację chcemy przeznaczyć pieniędzy. W BigChina może to być sprawdzenie zdalne lub „on site” (audyt fabryki) – niezbędny przy imporcie na dużą skalę.

2. ZAMÓWIENIE PRÓBEK

Warto zamawiać próbki poszukiwanych produktów, choćby ze względu na fakt, że ich jakości nigdy nie sprawdzimy mailem. Oczywiście dobrej jakości próbka nie gwarantuje tożsamego z nią zamówienia, dlatego satysfakcja z otrzymanych próbek nie powinna powodować rezygnacji z innych kroków zabezpieczających nasze zamówienie.

3. KONTROLA TOWARU

Weryfikacja dostawcy, zamówienie próbek to jedno, ale trzeba pamiętać też o jakości całego zamówienia. By uniknąć niespodzianek, bardzo zasadne jest, by skontrolować towar jeszcze przed wysyłką z Chin. Wynająć możemy do tego doświadczoną firmę. Kontrolę można zlecieć jeszcze przed produkcją, oceniając na przykład jakość materiałów, jakie zostaną użyte, a także ustawienia maszyn. Na tym etapie można wyprodukować i zbadać próbkę oraz ewentualnie wyeliminować błędy, jeśli takowe wystąpią. Następnie kontrolę przeprowadza się w trakcie produkcji i po niej, oceniając towar. Kontrola towaru przed wysyłką z Chin oszczędza wiele czasu, pieniędzy i przede wszystkim stresu.
Więcej: Audyt i kontrola jako formy zabezpieczenia importu z Chin >> 
             Kontrola towaru - sprawdź zanim zapłacisz >>

4. KONTRAKT HANDLOWY

Obowiązki strony chińskiej względem specyfikacji zamawianego towaru, jego certyfikacji oraz norm produkcyjnych dopuszczających towar do obrotu w Polsce, należy egzekwować od producenta na podstawie umowy kupna-sprzedaży.
Więcej: Jak prawidłowo skonstruować kontrakt handlowy z Chińczykami? >> 
Żadna, nawet najlepiej sporządzona umowa nie da oczekiwanego rezultatu jeżeli druga strona nie zostanie należycie sprawdzona. Umowa zabezpiecza dodatkowo transakcję, lecz nie uzasadnia rezygnacji z podejmowania innych środków zmniejszających jej ryzyko, jak choćby kontrola towaru przed wysyłką z Chin.

Podejmując decyzję o rozpoczęciu biznesowej przygody z Chinami, musimy zdawać sobie sprawę, że podpisanie pierwszego kontraktu czy nawet pierwszy udany import to dopiero początek naszej negocjacyjnej drogi, której kres położy jedynie zakończenie relacji handlowych z partnerem.

Jeśli decydujemy się na samodzielny import, nasze działanie musi cechować przede wszystkim brak pośpiechu. Chińczycy wiedzą, że pośpiech jest złym doradcą. Kiedy trzeba potrafią być mistrzami cierpliwości. Okazując nerwowość zostaniemy uznani za słabych i niepewnych.

Bądź cierpliwy i opanowany.
Zdobądź potrzebną wiedzę lub skorzystaj z porad specjalistów.
Pamiętaj, że najkosztowniejsze błędy wynikają zazwyczaj z początkowych zaniedbań.
Nie pomiń żadnego z omówionych kroków.
Zaprojektuj swój import  - skalkuluj wszystkie koszty, oceń ryzyko i zmierz opłacalność swoich planów.
Powodzenia!

Usługi BigChina

Zorganizujemy Twoje spotkanie z chińskim partnerem i wprowadzimy Cię w tajniki owocnej współpracy z dalekowschodnim kontrahentem.

> Aranżacja wyjazdów biznesowych

> Szkolenia i konsulting

> Raporty z rynku chińskiego